Posted in Rady a tipy

Vyhodiť alebo nevyhodiť? Vieme, ako na veľké vypratávanie pred sťahovaním

Každý, kto už zažil sťahovanie, si určite veľmi dobre pamätá na prekvapenie spojené so zistením, aké veľké množstvo vecí sa u neho za tie roky nazbieralo. Prekvapenie to síce je, ale väčšinou negatívne. Dávno nenosené kusy oblečenia, staré darčeky, časopisy, prázdne obaly, pokazené elektrospotrebiče, nepoužívané športové náčinie, to všetko nás pri upratovaní temných zákutí bytu postaví pred dilemu – čo s tým? Veľké vypratávanie pred sťahovaním nám dáva skvelú príležitosť zbaviť sa všetkého, čo zbytočne zaberá miesto a zapadáva prachom. Ako teda na vypratanie? Prinášame niekoľko jednoduchých tipov, ktoré zaručene pomôžu, aby bola vaša snaha korunovaná epickým úspechom.

 

Tip 1: Nalaďte sa pozitívne

Sťahovanie je ideálna šanca, ako sa zbaviť celej hromady za roky nazbieraných vecí, ktoré ste kedysi potrebovali, ale teraz ich už nepoužívate. Uvedomte si, že všetko čoho sa zbavíte, vám zjednoduší sťahovanie (postačí menej boxov a tým aj času na ich presun na našich fantastických kolieskach) a súčasne sa vám v novej domácnosti vytvorí priestor pre nové kúsky. Vnímajte vypratávanie nie ako nepríjemnú nutnosť, ale skôr ako možnosť upratať si vo svojom byte a živote.

 

Tip 2: Poďte na to so systémom

Každé veľké vypratávanie by malo začať od pivnice alebo od povaly. Toto sú poväčšinou ideálne miesta na odkladanie vecí, ktoré buď nefungujú, alebo ich už dávno nepotrebujete. V byte sa do tejto kategórie miest radia veľké vstavané skrine a predovšetkým ich horné police, kde býva zväčša v hlbokých policiach schovaná prachom zapadnutá druhá (a niekedy i tretia) zadná vrstva vecí. Prvým krokom je teda povyhadzovať všetky zbytočnosti, ktoré nájdete na týchto kritických miestach, a následne sa presunúť do skríň v spálni alebo v šatníku.

Čo sa týka oblečenia v šatníku, veľmi dobrým tipom je vytriediť všetko, čo ste už aspoň rok nenosili, prípadne si takéto kúsky znovu pre každý prípad vyskúšať a následne sa rozhodnúť, či stále existuje aspoň malá šanca, že daný kus odevu budete ešte niekedy nosiť. Ak je odpoveďou nie, treba takéto oblečenie hneď vyhodiť a viac sa nad tým nezamýšľať. V prípade, že máte veci, u ktorých si nie ste istý (snáď to nebude väčšina), môžete si vytvoriť  špeciálne označený „dilema“ box (nalepovacie etiket si viete ľahko objednať na našej stránke) a po presťahovaní sa do novej domácnosti si k nemu môžete znovu sadnúť a definitívne sa rozhodnúť.

Oblečenie (ale aj iné veci, napríklad nábytok), ktorého ste sa rozhodli zbaviť, nemusíte vyhadzovať, ale môžete ho buď ponúknuť charite alebo ho skúsiť predať/darovať cez internet. Možno takto aj s niečím pre vás už bezcenným potešíte niekoho, pre koho to bude mať nevyčísliteľnú hodnotu.

 

Tip 3:  Zapojte intuitívne triedenie

Čím viac času strávite prezeraním starých vecí a premýšľaním, či ich ešte náhodou budete niekedy potrebovať, tým menšia šanca, že sa skutočne zbavíte zbytočností. Najlepším pravidlom pri vypratávaní je robiť to rýchlo a intuitívne. Ideálne je nastaviť si na telefóne alebo na hodinkách časový limit v dĺžke do 15 minút na zásuvku alebo policu. Ak tento limit prekročíte, znovu ste o krôčik bližšie k pochybnostiam, a to určite nechcete!

Medzi odporúčané postupy patrí taktiež takzvané vypratávanie z vnútra von. To znamená, že najprv sa zameriate na šuflíky a až následne prejdete k vešiakovým častiam alebo policiam. Vďaka tomuto postupu si počas celého procesu udržíte lepší prehľad.

 

Tip 4: Nedajte sa ovplyvniť emóciami

Základným princípom každého vypratávania pred sťahovaním je zbaviť sa čo najväčšieho množstva vecí, aby ste toho následne nemuseli toľko nosiť. Veľakrát sa však stretnete s vecami, ktoré po praktickej stránke vôbec nepotrebujete, ale majú pre vás emocionálnu hodnotu. V takomto okamžiku si uvedomte, že nie všetko, čo sa spája s nejakou spomienkou je niečo, čo si nevyhnutne musíte nechať. Väčšinu spomienok a zážitkov si aj tak nosíme vo svojej hlave a je naozaj dobré svedomito si rozmyslieť, či budete so sebou do nového bytu prenášať aj zbierku vašich kaziet z detstva alebo tričko, ktoré vám pripomína dávno zašlé časy mladosti, ale nikdy ho reálne nenosíte. Emócie bokom, treba byť praktický.

 

Tip 5: Vyhraďte si čas na odvoz odpadu

Či už ide o dávno zabudnuté kúsky zo skrine alebo o starý nábytok, pri veľkom vypratávaní počítajte s tým, že sa vám nazbiera slušná kôpka vecí. Preto je dobré si ešte pred sťahovaním naplánovať deň, počas ktorého sa týchto nepotrebných kúskov zbavíte. S oblečením a malými vecami problém nebude, ale zbaviť sa nábytku chvíľu zaberie (rozložiť, previezť, vyložiť na skládke alebo zbernom dvore). Vyhraďte si preto extra čas na zbavenie sa odpadu.

Pri vypratávaní si človek niekedy položí otázku, na ktorú počas každodenného zhonu zväčša nemá čas: načo sú mi všetky tie veci, keď ich teraz aj tak vyhadzujem? Nie, nebojte sa, neskĺzneme do filozofovania o zmysle hmotného majetku a jeho hromadenia. Treba si len uvedomiť, že všetko čo niekedy kúpime, dostaneme, získame, jedného dňa už viac potrebovať nebudeme a skončí to v odpade. Preto je dobré myslieť na to už vopred a vyhýbať sa v bežnom živote zbytočnému hromadeniu vecí, teda vlastne budúceho odpadu. Uľahčí nám to neskoršie sťahovanie a možno aj ušetríme nejaké tie korunky, ktoré sa namiesto toho zídu na dovolenku alebo príjemný večer v meste s rodinou či priateľmi.

Start typing and press Enter to search

Nákupný košík
×
Zanechajte feedback

Zanechajte feedback

Záleží nám na kvalite našich služieb a Vašej spokojnosti. Preto ak máte akékoľvek nápady alebo návrhy ako vylepšiť naše služby, budeme radi, ak sa s nami o ne podelíte.